مقیاس ماکت ماشین

مقیاس ماکت ماشین و به طور کلی مدل ها در مقیاس ها های ( اندازه ) مختلفی ارائه می شوند که مشهورترین آنها در این مطلب از مجلۀ فروشگاه اینترنتی ناریلا تهیه و برای علاقمندان به ماکت در دسترس قرار گرفته است

مقیاس 1:12 : مدل های بسیار بزرگ و بسیار دقیقی هستند که اندازه هایی برابر با 36 یا 38 سانتی متر طول دارند و به طور عمده جز ماکت های سنگین وزن و بسیار گران قیمت قرار میگیرند. این مدل ها به طور کلی بسیار گرانتر از مدل های 1:18 هستند. بسیاری از ماکت موتورسیکلت های diecast در این مقیاس تولید می شوند.

مقیاس 1:18 : مدلهای بزرگ همراه با جزئیات دقیق تر که معمولاً حدوداً 18 یا 20 سانتی متر طول دارند. که بیشتر مخاطبین بزرگسال را هدف قرار می دهد و یکی از مقیاس های محبوب برای جمع کنندگان ماکت ماشین است.. آمریکا بازار اصلی این محصولات است ، اگرچه شرکت های اروپایی ، آسیایی و استرالیایی نیز در این مقیاس تولید می کنند.

مقیاس 1:24 : این اندازه در طول دهه 1980 در بین سازندگان بین المللی مدل مختلف مانند Mebetoys و Bburago ایتالیا تبدیل به استاندارد شد . شرکت هایی مانند Maisto و Jada Toys امروز نیز بر روی این مقیاس تمرکز دارند. Franklin Mint ، Trax و بسیاری دیگر نیز از این مقیاس استفاده می کنند. یک محدودیت سنی بیش از 8 سال اغلب روی جعبه ها نوشته شده است ، اگرچه موارد استثنایی مانند Welly وجود دارد که در برخی از مدل ها بیش از 14 سال سن ذکر شده است.

مقیاس 1:25 : که از نظر عددی ، تفاوت کمی بین مقیاس 1:24 و 1:25 وجود دارد ، اما از نظر تاریخی ، آنها روش های بسیار متفاوتی را برای مدل سازی نشان می دهند. مدل ها و کیت های تبلیغاتی پلاستیکی ساخت ایالات متحده از اوایل دهه 40 پس از جنگ به طور سنتی در مقیاس 1:25 بود.

مقیاس 1:32 : اندازه متوسط ​​، متداول ترین برای تراکتورهای مدل و سایر وسایل نقلیه کشاورزی. ده سال است که Britains از این مقیاس استفاده می کند و توسط Ertl و Siku نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مارک های قدیمی خودرو مانند Signature Models در مقیاس 1:32 معمول هستند.

مقیاس 1:36 : توسط Corgi در دهه 1970 محبوبیت یافت ، مقیاس رایج برای وسایل نقلیه اسباب بازی که اندازه مناسب تری برای جوانان دیده می شود – مانند مدل های Maisto ،Kinsmart و Welly.
مقیاس 1:34 : تقریباً به طور انحصاری توسط First Gear Models از ایالات متحده آمریکا برای کامیون های خود استفاده می شود.

مقیاس 1:43 : محبوب ترین مقیاس برای خودروهای مدل در سراسر جهان و قدمت آن از اوایل دهه 1930 است. این مقیاس توسط Dinky محبوب شد. این مقیاس بیشترین استفاده را در انگلیس ، اروپا ، ژاپن و استرالیا دارد ، اما در ایالات متحده کمتر است. در دهه های 1950 و  1960مدل های مقیاس 1:43 بیشتر به عنوان اسباب بازی فروخته می شدند در حالی که بعداً در ایالات متحده ، کانادا ، اروپا ، ژاپن و حتی آفریقای جنوبی ، 1:43 برای مدلهای دست ساز در رزین و فلز سفید مورد علاقه قرار گرفت. این مورد برای کامیون ها نیز معمول بود ، اما این وسایل اغلب در مقیاس قابل کنترل تر 1:50 یافت می شوند.

مقیاس 1:48 : چندین شرکت هواپیماهای مدل diecast را در مقیاس 1:48 تولید می کنند که مقیاس محبوب کیت های ساخت پلاستیک است. برخی از وسایل نقلیه نظامی و تجهیزات جانبی قطارها نیز در این مقیاس ساخته می شوند.

مقیاس 1:50 : پرکاربردترین مقیاس برای وسایل نقلیه ساختمانی و سایر کامیون ها و اتوبوس ها.

مقیاس 1:55 : بیشتر توسط سیکو از آلمان برای وسایل بازی خود از ماشین ها و کامیون ها استفاده می شود. خط تولیدDisney-Pixar Cars Die-Cast توسط Mattel به طور اسمی در این مقیاس قرار دارد.

مقیاس 1:60 : مقیاس سری وسایل نقلیه نظامی بسیار محبوب و محبوب قبل و بعد از جنگ توسط Dinky Toys، و هنوز هم توسط بسیاری از مدل سازهای نظامی استفاده می شود.

مقیاس 1:64 : برای مدل های مزرعه ای و کامیون های مدل آمریکایی محبوب است. Matchbox ، Hot Wheels ، جانی لایتنینگ ، Greenlight و مدل های مسابقه NASCAR به طور اسمی از این اندازه هستند. با این حال ، در سال های اخیر ، شرکت های ژاپنی مانند Kyosho ، Aoshima و CM’s Corp طیف وسیعی از مدل های بسیار دقیق 1:64 ، از جمله اتومبیل های مسابقه ای و جاده ای را تولید کرده اند ، شرکت CM’s Corp به طور عمده اتومبیل های مدل رالی خود را در مقیاس1:64 تولید می کنند. مدل های استرالیایی در این اندازه از بیانته و برخی مارک های دیگر موجود است. این مقیاس با قطارهای مدل مقیاس S سازگار است.

مقیاس 1:66: تقریباً اندازه “Matchbox” که معمولاً توسط Schuco استفاده می شود. اگرچه باید بخاطر داشت که اکثر تولیدکنندگان ظروف کوچکتر مرتباً به یک مقیاس نمی چسبیدند . طول تقریبی 2.5 تا 3 اینچ ، یعنی کامیون ها و اتومبیل های اسپرت در یک اندازه ساخته می شدند تا در بسته بندی های مشابه و دست های کوچک قرار بگیرند و نه در مقیاس دقیق.

مقیاس 1:72 : معمولاً به دلیل سازگاری با کیت های ساخت پلاستیک 1:72 برای خودروهای جنگی زره ​​پوش مرده استفاده می شود . ماشین های مفصلی که توسط Real-X ، Hongwell ، Yat Ming ، Kyosho ، Epoch Co. و دیگران تولید شده اند. جزئیات شامل چراغ های براق ، لاستیک لاستیک طرح های رنگ واقعی است.

مقیاس 1:76 : مقیاسی که عمدتا در انگلیس ، استرالیا و هنگ کنگ برای اتوبوس ها و کامیون های بسیار دقیق مانند EFE و Corgi OOC و Trax Models در استرالیا بسیار محبوب است. رشد بزرگ در این مقیاس زمانی ایجاد شد که Oxford Diecast با طیف وسیعی از بیش از 90 ماشین مختلف و وسایل نقلیه تجاری وارد بازار شد. این مدل ها در ابتدا به عنوان لوازم جانبی راه آهن مدل در مقیاس OO در نظر گرفته شده بودند ، اما در نوع خود جمع آوری شدند.

مقیاس 1:87 : این قطارها با قطارهای مدل مقیاس H0 سازگار هستند و محبوبیت بیشتری در ایالات متحده آمریکا و قاره اروپا دارند. آنها بیشتر از پلاستیک ساخته می شوند و شرکتهای آلمانی مانند Herpa و Wiking طیف گسترده ای از مدلهای بسیار دقیق را در این مقیاس تولید می کنند

مقیاس 148: 1 : سازگار با قطارهای مدل مقیاس N بریتانیا ، این مقیاس اخیراً به دلیل اندازه جمع و جور و مدل های ارزان قیمت از Oxford Diecast در انگلیس محبوبیت پیدا کرده است .

مقیاس 400 : 1 : مقیاس مشترک هواپیما.

مقیاس 1200 : 1 : مقیاس رایج برای مدل ها و لوازم جانبی کشتی. Lines Bros. Ltd. از سال 1959 تا 1965 طیف گسترده ای از مدل های کشتی را در این مقیاس با نام Tri-ang Minic Ships تولید کرد. هواپیماهای Meccano ( Dinky Toys ) در مقیاس های مختلف از 1/122 تا 1/265 و کشتی های آنها از 1/1200 تا 1/1985 ساخته شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *