ماکت ماشین چیست

ماکت ماشین چیست ؟ یک ماکت ماشین در واقع یک اسباب بازی یا یک مدل کلکسیونی با برداشت از نمونه واقعی یک ماشین است که با استفاده از روش ریخته گری قالب به شکل ریختن آلیاژهایی نظیر سرب مذاب در قالب برای تولید شکل خاصی تولید می شود این گونه ماکت ها از فلز ، پلاستیک ، لاستیک ، شیشه یا سایر قطعات فلزی ماشینکاری شده ساخته شده اند.

در روشی دیگر ماکت ها و اسباب بازی های کاملاً پلاستیکی با فرآیند مشابه قالب گیری تزریقی ساخته می شوند ، اما این دو روش به دلیل خاصیت مواد از هم متمایز هستند.

ماکت ماشین چیست ؟

ماکت ماشین چیست

فلز مورد استفاده در ریخته گری و ساخت ماکت های فلزی آلیاژ سرب ، روی با مقادیر کمی آلومینیوم و مس است . سرب یا آهن ناخالصی هایی است که باید با دقت از آنها اجتناب شود ، زیرا باعث بدتر شدن فلز می شود که معمولاً آفت روی نامیده می شود . اصطلاحات فلز سفید یا گلدان فلزی نیز در صورت استفاده بر روی آلیاژهای بیشتر بر پایه سرب یا آهن استفاده می شود. بیشترین کاربرد ریخته گری در زمینه ماکت معمولا شامل وسایل نقلیه رایج است مانند : مدل های اتومبیل ، هواپیما، وسایل نقلیه نظامی ، تجهیزات ساختمانی و قطارها ، اگرچه تقریباً همه چیز با این روش قابل تولید است.

ماکت های Diecast یا ریخته گری اولین بار در اوایل قرن 20 توسط تولیدکنندگانی مانند Meccano ( Dinky Toys ) در انگلستان ، Dowst Brothers (TootsieToys) در ایالات متحده و Fonderie de precision de Nanterre تولید شدند .

اولین مدل های ماکت ماشین موجود در بازار متشکل از یک بدنه خودروی کوچک و بدون فضای داخلی بودند. در روزهای اولیه ، همانطور که گفته شد ، معمولاً ایجاد ناخالصی در آلیاژ باعث ایجاد آفت روی می شد و ریخته گری مخدوش ، ترک می خورده یا خرده شده می کرد. در نتیجه ، به سختی ماکت ماشین های ساخته شده قبل از جنگ جهانی دومی را یافت که در شرایط خوبی قرار داشته باشد. بعداً با خلوص بالای آلیاژ این مشکل برطرف گردید.

لسنی ساخت ماکت های خود را از سال 1947 آغاز کرد. سری محبوب Matchbox 1-75 آنها به این دلیل نامگذاری شد که همیشه 75 وسیله نقلیه مختلف در این خط وجود داشت ، هر یک از آنها در یک جعبه کوچک بسته بندی شده بودند که شبیه موارد استفاده شده برای مسابقات است. این ماکت ها در زمان خود به قدری محبوب شدند که “Matchbox” به طور گسترده ای به عنوان یک اصطلاح عمومی برای هر ماکت ماشین ، صرف نظر از تولید کننده ، مورد استفاده قرار گرفت.

محبوبیت ماکت ماشین ها از دهه 1950 با افزایش جزئیات و کیفیت آنها توسعه یافت. شرکت های بیشتری وارد این حوزه شدند ، از جمله مارک های موفق مانند مارک Corgi ، تولید شده توسط Mettoy ، مرکوری ایتالیایی ،Tekno دانمارکی ، یا Schuco و Gama Toys آلمان . Corgi Toys در سال 1956 ظاهر شدند و در استفاده از فضای داخلی و پنجره ها در مدل های خود پیشگام بود.

در سال 1968 ، Hot Wheels توسط Mattel در ایالات متحده معرفی شد تا به این شکایت که هیچ خط اسباب بازی برای پسران ندارند تعادلی بین اسباب بازی های دخترانه مطرح مانند عروسک های باربی ایجاد کند. از آنجا که آنها سریع به نظر می رسیدند و سریع بودند (مجهز به چرخ و محور کم اصطکاک بودندHot Wheels به سرعت به محبوب ترین تولید کننده ماکت ماشین در بازار تبدیل شد و به یکی از فروشندگان برتر جهان تبدیل شد و محبوبیت Matchbox را به چالش کشید.

همچنین در ویکی پدیا ماکت خودرو این چنین معنا شده است

ماکت ماشین معمولاً نمونه ای مینیاتوری از خودروها که شامل تمامی وسایل موتوری اعم از اتوبوس و کامیون نیز می‌شود. این وسیله معمولاً به عنوان وسایل کلکسیونی برای عشاق خودرو ساخته می‌شود از شرکت‌های مطرح سازنده ماکت خودرو می‌توان به اتو آرت، کیوشو، مایستو و ویلی اشاره کرد.

به‌ طور کلی لفظ «ماکت» یا «مدل» به نمونه‌ای مصنوعی از یک محصول صنعتی، عمرانی و… اطلاق می‌شود که تحت مقیاس و با جزئیات مشخصی ساخته شده باشد که البته به غیر از مورد ذکر شده، می‌تواند به عنوان یک محصول کلکسیونی بسیار ارزنده مورد استفاده قرار گیرد. این روزها جمع‌آوری ماکت ماشین‌های کلکسیونی در رده‌های آماتوری و حرفه‌ای در بین بسیاری از علاقه‌مندان به بحث خودرو باب شده‌است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *